<< Oversiktsbilde >>

Bygg, test, bygg videre

Publisert:

01.11.2018

Forfatter:

Ole Bentsen

En idé er verdiløs uten evne og “guts” til å kunne blåse liv i den. Evne kan kjøpes, men “gutsen” må bearbeides. Frykten for å få idéen sin stjålet er alt for stor blant mange, og det er som oftes hovedgrunnen til at geniale løsninger aldri blir til.

Lag en rask versjon, test og bygg videre. Det er vår filosofi.

I løpet av et år får vi mange henvendelser fra oppstartsbedrifter og privatkunder. Mange har gjort store deler av jobben med riktige prosesser før de kommer til oss, der andre mangler kompetanse innen forretningsutvikling. Uansett utgangspunkt, ser vi mange som flopper tidlig. Det er ofte ikke fordi de mangler finansiering, eller at ideen de sitter på er dårlig, men rett og slett fordi de har en konstant frykt for at noen skal stjele idéen.Det har spredt seg en overdreven frykt i bransjen om at idéen må tviholdes på. At de store selskapene kan gå inn og stjele den. I mine øyne er ikke dette tilfelle. Det handler rett og slett om at andre vil komme på den idéen før eller siden, spesielt hvis den er god. Derfor anbefaler vi raske beslutninger, åpenhet og samarbeid. På den måten vil vi være med å løfte konseptene vi blir presentert og faktisk ta det konkrete markedet.Vi tror på overraskelsesmomentet i et produkt. Når et produkt gir en “a-ha-opplevelse”, da treffer den riktig. Slik er det med både fysiske og digitale produkter.

Holder det simpelt

Det er viktig å lansere en tidlig versjon med hovedfunksjoner. Dette gjøres for å teste produktet før den markedsføres. Ofte bruker man fokusgrupper eller mindre markeder for å få “feedback” på produktet. Det gir et solid grunnlag for forbedring. På den sparer man både penger og får muligheten til å bygge opp et produkt med hjelp av forbrukeren. Det å lansere en tidlig versjon ødelegger ikke “brandet”.

Det verste som kan skje er at man ikke får lansert!

Det som kan være ødeleggende med å holde tett på kortene er at produktet blir påkostet enormt mye uten at den er testet av forbrukerne. En ide er verdiløs før den er testet i et marked og blitt godt mottatt.Arbeidet er mye mer verdt enn idéen. Lanser produktet før du føler det er klart. Du kommer til å ta feil – så feil tidlig og lær av det.

Eric Ries – forfatteren av Lean Startup har gitt denne oppgaven til grundere som er redd for at idéen skal bli stjålet:Finn en potensiell konkurrent – få tak i en kontaktperson og send dem din ide og se om de i det hele tatt svarer. Her er det lav sannsynlighet for at de i det hele tatt legger merke til at du har tatt kontakt.